images
UN
UN
လမ္းသရဲ လမ္းဘီလူးေခတ္မွသည္
ေမာင္ၿငိမ္းသူ(ႀကိဳ႔ပင္ေကာက္) Wednesday, 15 August 2018
စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ ျဖဴကံရပ္ရွိ အထက (-) ဂႏၶမာေက်ာင္းေဆာင္ေရွ႕၌ ၁ဝ တန္း ေက်ာင္းသားေလးဦးႏွင့္ ကိုးတန္းေက်ာင္း သူသံုးဦးတို႔ တုတ္၊ ဓား၊ သံလက္သီး မ်ားကိုင္ေဆာင္ၾကၿပီး တစ္ရက္ နံနက္ ၈ နာရီခြဲအခ်ိန္က ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားခဲ့ၾက သျဖင့္ ကိုးတန္းေက်ာင္းသားသံုးဦးႏွင့္ ၁ဝ တန္းေက်ာင္းသားတစ္ဦးတို႔ ထိခိုက္ ဒဏ္ရာမ်ားရရွိခဲ့ၾကၿပီး စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ခုတင္ ၂ဝဝ ျပည္သူ႕ေဆး႐ုံသို႔ တင္ပို႔ေဆးကုသ မႈခံယူေနရေၾကာင္း၊ ထုိေန႔က စစ္ကုိင္း ေတာင္ေပၚ၌ ကိုးတန္းေက်ာင္းသားအဖြဲ႕ ႏွင့္ ၁ဝ တန္း ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕တို႔ ျဖစ္ပြားခဲ့ၾကသည့္ ရန္ၿငိဳးရန္စေၾကာင့္ ေက်ာင္းဖြင့္သည့္ နံနက္တြင္ ၁ဝတန္း ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕က ကိုးတန္းေက်ာင္း ေဆာင္ေရွ႕၌ ကိုးတန္းေက်ာင္းသားသံုး ဦးကို ဝင္ေရာက္႐ုိက္ႏွက္ထိုးႀကိတ္ခဲ့ ေၾကာင္း ရက္အနည္းငယ္အတြင္း ေန႔စဥ္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ဆက္ကာဖတ္႐ႈလိုက္ ရ ပါသည္။
ကိုးတန္း ၁ဝ တန္းေက်ာင္းသား ခုနစ္ေယာက္သည္ ၁၄ ႏွစ္၊ ၁၅ ႏွစ္၊ ၁၆ ႏွစ္၊ ၁၇ ႏွစ္ အရြယ္ေလးမ်ား သာရွိၾကေသးရာ သူတို႔မိဘမ်ားကို စာနာ သနားေနမိပါသည္။ မိဘမ်ားႏွင့္မျခား ေမတၱာႏွင့္ သံေယာဇဥ္ထားေနၾကေသာ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမႀကီးႏွင့္ ဆရာ၊ဆရာမ မ်ားကိုလည္း မည္ကဲ့သို႔ ခံစားေနၾကရ ေလမလဲဟု ကိုယ္ခ်င္းစာေနမိပါသည္။
မၾကာေသးမီကလည္း စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ ႏွင့္ နယ္ခ်င္းထိစပ္ေနေသာ မႏၲေလး တိုင္းေဒသႀကီးထဲမွ ၿမိဳ႕နယ္တစ္ၿမိဳ႕နယ္ ရွိ အထကေက်ာင္းမွ အထက္တန္း ေက်ာင္းသားႏွစ္ဦး ေနာက္ေျပာင္က်ီစယ္ ၾကရင္းက ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က ဓားျဖင့္ထိုးသျဖင့္ ေက်ာင္းသားတစ္ ေယာက္ေသဆံုးခဲ့ရသည္။ ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီးထဲရွိ ၿမိဳ႕သစ္တစ္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ လည္း ရွစ္တန္းေက်ာင္းသားသံုးေယာက္ ဖုန္းထဲမွ အျပာကား၊ အျပာဓာတ္ပံုမ်ား၊ ညစ္ညမ္းျပကြက္မ်ားအေၾကာင္း ေျပာဆို ျငင္းခံုၾကရင္းက ဓားျဖင့္လွီးျဖတ္မႈျဖစ္ ပြားခဲ့ေသးသည္။
ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ေက်ာင္းသား ေလးေတြ ယခုကဲ့သို႔ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားၾက သည္မွာ မထူးဆန္းေသာ္လည္း ေသ ေက်ဒဏ္ရာရႏိုင္ေလာက္သည့္ တုတ္၊ ဓား၊ သံလက္သီးမ်ားကို လက္နက္ သဖြယ္ ကိုင္တြယ္ရန္ျပဳလာၾကတာကို ေတာ့ အခ်ိန္မီႀကိဳတင္ကာကြယ္တားဆီး ၾကဖို႔ မိဘဆရာမ်ားႏွင့္ တာဝန္ရွိၾကသူ မ်ား အေလးအနက္ထား စဥ္းစားၾက ေစခ်င္ပါသည္။ အမႈိက္ကစ ျပာသာဒ္မီး ေလာင္ဆိုသလို အက်ယ္အက်ယ္မၿငိမ္း ဖြယ္ျပႆနာႀကီးငယ္မ်ဳိးစံု ျဖစ္ပြားလာ ႏိုင္ပါသည္။ ပ်ားရည္တစ္စက္ေၾကာင့္ ျပည္ပ်က္သည္ဆိုေသာ စကားပင္ရွိခဲ့ သည္မဟုတ္ပါလား။
''အမ်ဳိးသားစည္းကမ္းအစ၊ စာသင္ ေက်ာင္းက''ဟူေသာေဆာင္ပုဒ္ကို ေရွး ေခတ္က စာသင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ရွိခဲ့ၾက သည္။ ေက်ာင္းစည္းကမ္း၊ အိမ္စည္း ကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္း စသည့္စည္းကမ္း မ်ားႏွင့္ ျပည္သူ႔နီတိက်င့္ဝတ္မ်ားကို ဗုဒၶစာေပမ်ားႏွင့္ တြဲဖက္သင္ၾကားေပး ခဲ့ၾကသည္။ အနိမ့္ဆံုးအဆင့္ ၃၈ ျဖာ မဂၤလာတရားေတာ္ကို နားယဥ္ေအာင္ ပ်ဳိးေထာင္ေလ့က်င့္ေပးခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ ေၾကာင့္ ယေန႔ျမင္ေတြ႕ေနၾကရေသာ လူငယ္တခ်ဳိ႕ထက္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ ခဲ့ၾကသည္။ ႐ုိင္းစိုင္းရက္စက္မႈမ်ား မရွိ ၾက။ ဆရာမိဘမ်ားကို ခ်စ္ေၾကာက္႐ုိေသ ၾကသည္။
''နာနာက်င္က်င္၊ အျပစ္ျမင္တိုင္း၊ ဝမ္းတြင္မသို၊ ဟုတ္တိုင္းဆို၍၊ က်ဳိး လိုစိတ္က၊ ဆံုးမတတ္သူ၊ ဆရာဟူ၏'' ဟူေသာ ၾသဝါဒႏွင့္အညီ ဆရာဆရာမ မ်ားက နာသံုးနာကို အရင္းခံကာ ေျပာဆို ႐ုိက္ပုတ္ဆံုးမ၍ မရေသာေခတ္စနစ္ျဖစ္ ေန၍ ပို၍ဆိုးရြားေသာင္းက်န္းရမ္းကား လာၾကသည္။ တစ္လံုး၊ ႏွစ္လံုး၊ သံုးလံုး ေလာင္းကစားသမား၊ အရက္သမား၊ အေပ်ာ္အပါးလိုက္စားေနၾကေသာ ဖခင္ မ်ား၊ ပိုကာေဒါင္း ပကာသန ဦးထုပ္ ေဆာင္းဟန္ေရးျပေနၾကေသာမိခင္မ်ား၊ သံေယာင္လိုက္ေနၾကေသာ တတ္ေယာင္ ကား ဖခင္၊ မိခင္မ်ားထဲမွ တခ်ဳိ႕က ဆရာဆရာမက သူတို႔သားသမီးမ်ားကို ႐ိုက္ႏွက္ဆံုးမမိပါက ဘုမသိ ဘမသိၾက ဘဲ 'ဒီမိုကေရစီ'ႏွင့္ 'လူ႕အခြင့္အေရး' စကားလံုးႀကီးေတြကို ဟစ္ေၾကြးကာ ျပႆနာရွာေလ့ရွိၾကေသာေၾကာင့္ ေျပာ ဆိုဆံုးမ၍မရၾကေသာ တပည့္မ်ားကို ဆရာဆရာမမ်ားက ဥေပကၡာျပဳ လ်စ္ လ်ဴ႐ႈလိုက္ၾကေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တခ်ဳိ႕ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူမ်ား စည္း ကမ္းပ်က္၊ အက်င့္ပ်က္၊ မိုက္႐ုိင္း ေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။
တခ်ဳိ႕႐ုိးသားလွေသာ မိဘမ်ားခမ်ာ သူတို႔၏သားသမီးမ်ား အေပါင္းအသင္း မွားၾကသျဖင့္ သားသမီးဆိုးမ်ားျဖစ္သြား ၾကရာ ထိုသားဆိုးသမီးဆိုးတို႔၏ ဒဏ္ကို ခံေနၾကရပါသည္။ ''သားသမီးငယ္က၊ မဆံုးမေသာ္၊ မိဘတစ္လည္၊ ရန္သူမည္ ၏''ဟူေသာစကားသည္ အလြန္ပင္ မွန္ ကန္လွပါသည္။
ယေန႔ အသက္ ၇ဝ အရြယ္တန္း ကြၽန္ေတာ္တို႔လို လူအိုႀကီးေတြ၊ အထက္ တန္းေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူအရြယ္က ''လမ္းသရဲဂိုဏ္း၊ လမ္းဘီလူးဂိုဏ္း ေတြ''ေခတ္စားခဲ့ၾကပါသည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ျပည္ပ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ဆက္သြယ္ဝင္ထြက္သြား လာခဲ့ၾကရင္းက ျပည္ပမွ သ႐ုပ္ပ်က္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားစြာ ျပည္တြင္းသို႔ ဝင္ ေရာက္လာခဲ့ၾကသည္။ ႏိုင္ငံျခား႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္ကားမ်ားထဲမွ သ႐ုပ္ပ်က္သ႐ုပ္ ေဆာင္မႈမ်ား၊ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမ်ားကို ျပည္တြင္းရွိ လူငယ္မ်ားက အားက်အတု ယူလာခဲ့ၾကသည္။
ျပည္ပကဝင္လာသမွ် ကို အထင္ႀကီး အတုခိုးလာခဲ့ၾကသည္။
ေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ေတြ၏ သေဘာသဘာဝအရ ဝါသနာအက်င့္ စ႐ိုက္တူေသာ လူငယ္အေပါင္းအသင္း အခ်င္းခ်င္း အုပ္စုေလးေတြဖြဲ႕ခဲ့ၾကၿပီး ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား လူသိမ်ားေအာင္ အမည္နာမအမ်ဳိးမ်ဳိးသတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအမည္နာမေတြထဲတြင္''လမ္းသရဲ'' ဟူေသာ ေဝါဟာရက ေရွ႕ဆံုးေပၚလာ ခဲ့သည္။ ၁၉၅၇-၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွာ စတင္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေသာ''လမ္းသရဲဂိုဏ္း'' မ်ား၏အင္အားသည္ ဂိုဏ္းေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္ခဲ့သည္။ ထိုဂိုဏ္း ၅ဝ ေက်ာ္ထဲ တြင္ ေယာက်္ားေလးလမ္းသရဲဂိုဏ္း၊ မိန္းကေလးလမ္းသရဲဂိုဏ္းဟူ၍ ခြဲထား ေသးသည္။
''ေယာက်္ားေလးလမ္းသရဲဂိုဏ္း'' မ်ားမွာ (၁) စိန္ေဂၚလီဂိုဏ္း (ၾကည့္ျမင္ တိုင္၊ စမ္းေခ်ာင္း၊ အင္းစိန္)၊ (၂) ငါးမန္း ဂိုဏ္း(ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္း)၊ (၃)က်ားေခါင္း ဂိုဏ္း၊ (၄)က်ားသစ္နက္ဂိုဏ္း (ဗဟန္း ၿမိဳ႕နယ္)၊ (၅)စၾကာ သို႔မဟုတ္ ဟစ္ တလာဂိုဏ္း၊ (၆)သံေဂၚလီဂိုဏ္း၊ (၇) ဆာဘူးဂိုဏ္း၊(၈)ဦးဘူးဂိုဏ္း(၂၄ လမ္း)၊ (၉)ဖူးမန္ခ်ဴးဂိုဏ္း၊ (၁ဝ) သိန္းပ်ံဂိုဏ္း၊ (၁၁)စိန္မဂိုလ္ဂိုဏ္း (ပန္းဘဲတန္း)၊ (၁၂)သိန္းနက္ဂိုဏ္း၊ (၁၃) ယကၡဂိုဏ္း (ၾကည့္ျမင္တိုင္)၊ (၁၄)ကြၽဲေခါင္းဂိုဏ္း (တာေမြ)၊ (၁၅) အႏၲရာယ္ေခါင္းဂိုဏ္း၊ (၁၆) ဂ်ီ-၇ ဂိုဏ္း၊ (၁၇)ဘိ(တ္) ဂိုဏ္း၊ (၁၈) ဝဝ၂ ဂိုဏ္း၊ (၁၉) ဝဝ၇ ဂိုဏ္း၊ (၂ဝ) ဝဝ၉ ဂိုဏ္း၊ (၂၁) ေဒါက္တာ ႏိုးဂိုဏ္း(လမ္းမေတာ္၊ ၾကည့္ျမင္တုိင္)၊ (၂၂)ဓားေကာက္ဂိုဏ္း (ၾကည့္ျမင္တုိင္)၊ (၂၃)ဂိုးလ္ဖင္းဂါးဂိုဏ္း၊ (၂၄) ဗိြဳင္းဂိုဏ္း၊ (၂၅)ပရီးေဖ့စ္ဂိုဏ္း၊ (၂၆)ပုလဲနက္ဂိုဏ္း (ကမာရြတ္၊ လွည္းတန္း)၊ (၂၇)မိသားစု လူငယ္ဂိုဏ္း၊ (၂၈)ႏႈတ္ခမ္းေမြးဂိုဏ္း၊ (၂၉)ခ်ဳိသံုးေခ်ာင္းဂုိဏ္း၊ (၃ဝ) ဂ်ီမင္း ဂိုဏ္း၊ (၃၁)လူနီဂိုဏ္း၊ (၃၂)ေဒါက္တာ မားဘြတ္ဂိုဏ္း၊ (၃၃) ဝဝ၁ ဂိုဏ္း၊ (၃၄)တစ္လံုးဂိုဏ္း၊ (၃၅) ပါးကြက္႐ိုက္ လူငယ္ဂိုဏ္း၊ (၃၆) အက်ႌမည္းဂိုဏ္း၊ (၃၇)ပုဆိန္မင္းဂိုဏ္း၊ (၃၈) ေၾကာင္နက္ ဂိုဏ္း၊ (၃၉)နဂါးနက္ဂိုဏ္း၊ (၄ဝ) ပင့္ကူ ဂိုဏ္း၊ (၄၁)လင္းႏို႔ဂိုဏ္း(အမွတ္ ၂ နယ္ ေျမေျမာက္ဥကၠလာပ)၊ (၄၂) စိန္ဘိလပ္ ဂိုဏ္း၊ (၄၃)စိန္ရဲတင္းဂိုဏ္း၊ (၄၄) ဘတ္ ဖဲလိုးဂိုဏ္း(ၾကည့္ျမင္တုိင္ အမွတ္ ၅နယ္ ေျမ)၊ (၄၅) အက္ဖ္ဘီအိုင္ဂိုဏ္း (အလံု)၊ (၄၆)ရက္(ဒ္)စတားဂိုဏ္း(ဗုိလ္တေထာင္ အမွတ္ ၇ နယ္ေျမ)၊ (၄၇) ေဂၚလီဂိုဏ္း (တာေမြ)၊ (၄၈) ငလက္မဂိုဏ္း (သာ ေကတအမွတ္ ၁ဝ နယ္ေျမ)၊ (၄၉) သံ လက္သီးဂိုဏ္းႏွင့္ (၅ဝ)ငါးမန္းစြယ္ ဂုိဏ္းတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
''မိန္းကေလးလမ္းသရဲဂိုဏ္း'' မ်ားမွာ (၁)ၾကည့္ျမင္တုိင္မွ ၾကယ္ငါး ပြင့္ဂိုဏ္း၊ (၂)လမ္းသရဲမ (ေျမာက္ ဥကၠလာ)၊ (၃)အိုမီဂါဂိုဏ္း (အလံု-ဂ်င္မခါနာတစ္ဝုိက္)၊ (၄)စိန္မ်က္ခံုး ဂိုဏ္း(အလံု)၊ (၅) ပါးကြက္က်ားမ (တာေမြ)တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
လမ္းသရဲမ်ား၏ ဝတ္စားဆင္ယင္ ထံုးဖြဲ႕မႈမ်ားမွာ ဆံပင္အရွည္ႀကီးမ်ား ထားၾကသည္။ ေတာထဲႏွင့္ေတာင္ေပၚ မ်ားတြင္ အေနမ်ားၿပီး ဆံပင္မညႇပ္ႏိုင္ ေသာ အမ်ဳိးသားႀကီးမ်ားပံုစံမ်ဳိးျဖစ္ သည္။ အီးေပါက္(ေလလည္လွ်င္) ေလ ဘယ္ကထြက္ရမွန္းမသိႏိုင္ေအာင္ က်ပ္ ညပ္ေနေသာ ေဘာင္းဘီရွည္ႀကီးမ်ားကို ဝတ္ဆင္ၾကသည္။ ေဘာင္းဘီမဝတ္ႏိုင္ ၾကသူမ်ားက ပုဆိုးခ်က္ျပဳတ္ဝတ္ထား ၾကသည္။ အက်ႌဝတ္လွ်င္ အေပၚၾကယ္ သီးႏွစ္လံုးကို မတပ္ဘဲ ရင္ဘတ္ကိုဟ ထားကာ ေကာ္လာကိုေထာင္ထားၾက သည္။ လက္ေမာင္းေတြမွာလည္း လမ္း သရဲဂိုဏ္းနာမည္မ်ားႏွင့္ သူတို႔ဂိုဏ္းတံ ဆိပ္အမွတ္အသားမ်ားကို ေဆးမင္ေၾကာင္ ထိုးထားၾကသည္။ မိန္းကေလးလမ္းသ ရဲမ်ားကေတာ့ ဆံပင္ပံုစံကို အိုမီဂါနာရီ တံဆိပ္(အိုမီဂါပံုစံ)ထားၾကသည္။ ဂငယ္ ကို ေဘးႏွစ္ဖက္ေကာ့လန္ထားသည့္ပံုစံ ျဖစ္သည္။ ကာတြန္းဇာတ္ေကာင္''ကို ေလးပြ''ဆံပင္ပံုစံမ်ဳိးျဖစ္သည္။
ထိုလမ္းသရဲမ်ား၏ သ႐ုပ္ပ်က္မႈကို ေက်ာင္းဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ ''စလင္းခင္ ေမာင္ရည္''က ''ဆရာႏွင့္သူ၏ေက်ာင္း သားမ်ား''ဟူ၍ ကဗ်ာစပ္ခဲ့ရာ''အထက္ တန္းကဗ်ာလက္ေရြးစင္''စာအုပ္ထဲတြင္ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ၁ဝ တန္း ျမန္မာစာဘာသာရပ္ထဲတြင္ စေလဦး ပုည၏ ဝတၴဳေလးပုဒ္၊ သိပၸံေမာင္ဝ ဝတၴဳ ေဆာင္းပါးမ်ားႏွင့္တြဲဖက္၍ သင္ၾကားခဲ့ရ သည္ကုိ မွတ္မိေနပါေသးသည္။
ဆရာႏွင့္ သူ၏ေက်ာင္းသားမ်ား
- ၾကယ္သီးမတပ္၊ ရင္ကိုလွပ္၍
ၾကားညႇပ္ေဘာင္းဘီ၊ ဆံပင္ရွည္သည္
ျမန္ျပည္ဖြားမွ၊ ဟုတ္ပါစ။
- အက်ႌခါးစည္း၊ အိတ္တြင္ဘီးႏွင့္
ေလ်ာ့လ်ည္းခါးဝတ္၊ ကြၽတ္လုလု သည္
ေလညဳပါက၊ ေလွ်ာေတာ့မွ်။
- အေနာက္ကေတး၊ သံျပားေသးႏွင့္
ဟစ္ေၾကြးသံၿပိဳင္၊ ဂီတာကိုင္သည္
ႏွစ္တုိင္ေဝးမွ၊ ၾကားေနရ။
- တာဝန္လည္းမဲ့၊ စည္းကမ္းဖဲ့၍
ယိမ္းနဲ႔မ႑ိဳင္၊ အက်င့္ယိုင္သည္
မခိုင္နိမ့္က်၊ စာရိတၱ။
- လူမႈမေက်၊ လမ္းမွာေတ၍
စာေပမခ်စ္၊ အတန္းလစ္သည္
ေခတ္ကိုေက်ာခိုင္း၊ တပည့္႐ိုင္း။
- အႏုကဗ်ာ၊ ေတးကဗ်ာႏွင့္
႐ိုးရာဂီတ၊ စာေပမွသည္
ျမန္မာ့ဓေလ့၊ ျမန္မာေငြ႕ျဖင့္

လက္ေတြ႕ထင္ဟပ္၊ သင္စာညႇပ္ကာ
ၾကပ္မတ္ညႊန္ျပ၊ တိတက်ျဖင့္
ျပည္ရြာ့ဝန္ထမ္း၊ ဆရာ့လမ္းဝယ္
ပုံပန္းမက်၊ ဤေလာကကို
ျမင္ရေလတုိင္း ေမာတကား။
''ဆရာစလင္းခင္ေမာင္ရည္''၏ လမ္းသရဲ႐ႈတ္ခ်ကဗ်ာကို ျပန္လည္ရြတ္ ဆိုမိရင္းက ယေန႔ျမင္ေတြ႕ေနရေသာ ''စာေပလမ္းသရဲ''အခ်ဳိ႕ကို ျမင္ေယာင္ လိုက္မိပါေသးသည္။
ထိုေခတ္က လူငယ္သဘာဝ၊ လမ္း သရဲဂုိဏ္းေတြႏွင့္အၿပိဳင္ ''လမ္းဘီလူး ဂိုဏ္း''ေတြ ေပၚေပါက္လာခဲ့ၾကသည္။ လမ္းသရဲေတြက ဆံပင္ရွည္ထား၊ ေဘာင္းဘီဖင္က်ပ္ေတြဝတ္ဆင္ထားၾက သည္ကို ဆန္႔က်င္သည့္အေနျဖင့္ လမ္း ဘီလူးေတြက ဆံပင္လံုးဝမရိွေသာေခါင္း တံုး (ကတံုး)မ်ားတံုးထားၾကၿပီး ၾကြက္ ဝင္ကိုက္ႏိုင္ေသာ ေခါင္းေလာင္းေဘာင္း ဘီအပြႀကီးမ်ားကို ဝတ္ဆင္ထားၾက သည္။
လမ္းသရဲဂုိဏ္းအခ်င္းခ်င္း၊ သံလက္ သီး၊ ငါးမန္းစြယ္၊ ပုဆိန္၊ ခ်ိန္းႀကိဳးမ်ား ႏွင့္အျပန္အလွန္ ထိုးခုတ္႐ိုက္ႏွက္ခဲ့ၾက သကဲ့သို႔ လမ္းသရဲမ်ားႏွင့္ လမ္းဘီလူး မ်ား စိန္ေခၚခ်ိန္းဆို႐ိုက္ႏွက္ခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔ျပႆနာက ႀကီးထြားလာခဲ့၍ တာဝန္ရိွသူမ်ားက တားဆီးႏွိမ္နင္းခဲ့ရာ၊ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ သူတို႔အရိွန္က်ဆင္း သြားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၁၉၆၉ခုႏွစ္တြင္ ျပန္လည္ေသာင္းက်န္းလာခဲ့ရာ ခ်င္း ေတာင္တန္းအေပၚအထိ ကူးစက္ျပန္႔ပြား လာခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တာဝန္ရိွသူမ်ား က စီမံခ်က္ေရးဆြဲခ်မွတ္ၿပီး ၾကပ္ၾကပ္ မတ္မတ္ႏွိမ္နင္းခဲ့ရာ၊ ၁၉၇ဝ ျပည့္ႏွစ္ တြင္ ထိုဂိုဏ္းမ်ားေလ်ာ့နည္းေပ်ာက္ကြယ္ သြားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ''ေသမင္း ျဖဴဟုေခၚေသာဘိန္းျဖဴ''က လူငယ္ထု အတြင္းထိုးေဖာက္ဝင္ေရာက္လာခဲ့သည္။
၁၉၈၁ ခုႏွစ္တြင္ အိမ္ေျခရာေျခမရိွ ၾကေသာ ဂ်စ္ပစီလူမ်ဳိးမ်ား၏ ''ဘရိတ္ ဒန္႔စ္''ေတြ ေခတ္စားလာခဲ့ျပန္သည္။ လမ္းဆံုလမ္းခြမ်ားမွာ ကက္ဆက္မ်ားကို ခ်ၾကကာ ေဇာက္ထိုးမိုးေမွ်ာ္ ကင္းၿမီး ေကာက္ေထာင္ၿပီး အၿပိဳင္ ကခဲ့ၾကသည္။ မူးယစ္ေဆးေတြ မွီဝဲသံုးေဆာင္ၾကၿပီး အသိစိတ္ေတြေပ်ာက္၊ အ႐ိုင္းစိတ္ေတြ ဝင္၊ ႐ိုက္ပြဲေတြျဖစ္၊ ျပႆနာမ်ဳိးစံုကို ၾကံဳေတြ႕ၾကရေသာေၾကာင့္ တာဝန္ရိွသူ မ်ားက တစ္ႏိုင္ငံလံုးကို အမိန္႔ထုတ္ျပန္ ကာ ႏွိမ္နင္းရွင္းလင္းခဲ့ရသည္။
ထိုေခတ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ လူငယ္ထု ၾကားမွ ဆိုးသြမ္းရမ္းကားေသာ လူငယ္ မ်ားကို ''ဆိုးသြမ္းလူငယ္''ဟု သတ္ မွတ္ၿပီး ဖမ္းဆီးႏွိမ္နင္းခဲ့သည္။
ေခတ္ေရစီးေၾကာင္း ေျပာင္းလဲ ေနသလို လူငယ္ေရစီးေၾကာင္းလည္း ေျပာင္းလဲေနပါသည္။ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ ေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္ကာလက လမ္းသရဲ ေတြက ေဘာင္းဘီရွည္ဖင္က်ပ္မ်ားကို သာ လံုလံုျခံဳျခံဳဝတ္ဆင္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ယေန႔အမ်ဳိးသမီးငယ္တခ်ဳိ႕ကမူ ေပါင္ ရင္းေရာက္ေနေသာေဘာင္းဘီတို၊ ဖင္ က်ပ္မ်ားကိုဝတ္ဆင္သြားလာေနၾကရာ အလြန္ပင္ ေအာ့ႏွလံုးနာစရာေကာင္းေန ပါသည္။ တခ်ဳိ႕မိန္းကေလးမ်ားကလည္း အက်ႌလက္ရွည္၊ တင္ပါးဖံုး႐ံုကိုေအာက္ခံ ေဘာင္းဘီေလးႏွင့္သာ သြားလာေနၾက ရာ ေဘာင္းဘီမဝတ္ဘဲ အက်ႌလက္ရွည္ ကိုဝတ္ၿပီးသြားလာေနေသာ စိတ္ေဝဒနာ ရွင္ဟု ထင္မွတ္ေနၾကသည္။ ရွက္ေၾကာ ျပတ္ေနေသာမိန္းကေလးအခ်ဳိ႕ေၾကာင့္ မုဒိမ္းမႈေတြ တိုးပြားလာႏိုင္ေပသည္။ ျမန္မာ့႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးစံအရ မိန္းမပ်ဳိေလးေတြ ဣေႁႏၵသိကၡာရိွေစေသာ ဝတ္စားဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႕မႈကို အေလးထား လိုက္နာေစခဲ့သည္။ အိမ္ေထာင္သည္ အမ်ဳိးသမီးႀကီးငယ္မ်ားပင္ ေရခ်ဳိးခန္း ဝင္ခါနီးတြင္ ထဘီရင္ရွားၿပီးအေပၚပိုင္း ကို မျမင္ရေအာင္ တဘက္မ်ားႏွင့္လႊမ္း ျခံဳထားခဲ့ၾကရသည္။ ယခုေတာ့ မျမင္ သင့္မျမင္အပ္တာေတြကို အၿပိဳင္အဆုိင္ အလုအယက္ျပသေနၾကျခင္းသည္ ေခတ္ မီတာလား၊ ျမႇဴဆြယ္တာလား။ ေလလံ ပစ္ေနတာလား။ အဓမၼျပဳက်င့္ခံခ်င္လို႔ ဖိတ္ေခၚေနတာလားဟု ေမးရမလိုျဖစ္ေန ေပၿပီ။
လမ္းသရဲ၊ လမ္းဘီလူးေခတ္ထက္ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ကာလ ပို၍ဆုိးရြားေန ျခင္းမွာ မူးယစ္ေဆးဝါးမ်ား၊ ဖုန္းမ်ားမွ တစ္ဆင့္ ျမင္ေတြ႕ေနရေသာ ညစ္ညမ္း ျပကြက္မ်ား၊ ျမႇဴဆြယ္မႈမ်ား၊ သ႐ုပ္ပ်က္ ဝတ္စားဆင္ယင္ေျပာဆိုလႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ ႐ုိင္းစိုင္းရမ္းကား ရက္စက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုးရြားဆံုးက စာမဖတ္ ၾကေတာ့ဘဲ ေဖ့စ္ဘုတ္ထဲက ဆဲနည္းမ်ဳိး စံုကိုပဲ အာ႐ံုေရာက္ေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ေရးေန႔၊ တပ္မေတာ္ေန႔၊ ေမတၱာ ေတာ္အခါေန႔ကိုလည္း မသိၾကေတာ့ေပ။ ''မိဘေမတၱာ''ဆိုတာ လမ္းထိပ္က ထမင္းဆုိင္ရဲ႕အမည္ပါ''ဟု ျပက္ရယ္ စကားေျပာၾကားေနၾကျခင္းပင္။
''ပညာမတတ္လွ်င္ ကိုယ္တစ္ျခမ္း ေသ၊ စာရိတၱပ်က္လွ်င္ တစ္ကိုယ္လံုး ေသ''ဟူေသာ ဆံုးမၾသဝါဒရိွရာ တစ္ ကိုယ္လံုးေသမည့္လူေတြ မ်ားျပားလာပါ သည္။
သို႔ျဖစ္ရာ မိဘဆရာမ်ားႏွင့္ တာဝန္ ရိွသူမ်ား၊ စဥ္းစားဆင္ျခင္ျပဳျပင္ၾကဖို႔ လိုအပ္လွပါသည္။ ''လက္ဦးဆရာ မည္ ထိုက္စြာ ပုဗၺာစရိယမိနဲ႔ဖ''ဟူေသာ ဆို စကားႏွင့္အညီ မိဘအုပ္ထိန္းသူေတြက သားသမီးေတြ၏ စံျပမ်ားျဖစ္ေနၾကရပါ မည္။ ဒုတိယတာဝန္ရိွၾကသူမ်ားက ေက်ာင္းဆရာ ဆရာမမ်ားျဖစ္ၾကရာ ေက်ာင္းစာမ်ားသာမက ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းလိမၼာေရး၊ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး ျပည္သူ႔နီတိက်င့္ဝတ္မ်ားကို ၾကားညႇပ္ သင္ၾကားေပးေနၾကရပါမည္။ တတိယ တာဝန္ရိွၾကသူမ်ားကေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပိုင္