images
UN
UN
ေရွးဆရာတို့ စာသင္နည္း
ေအာင္ၾကည္ၫြန့္(တကၠသိုလ္) Thursday, 24 January 2019
ဆရာႏွင့္ တပည့္ဆိုသည္မွာ ဟိုးေရွး ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကတည္းက တည္ရွိ ခဲ့ပါသည္။ ဗုဒၶက်မ္းစာမ်ားအရဆိုလွ်င္ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္အခါကပင္ ရွိခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာ့သမိုင္း ႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးၾကည့္လွ်င္မူ ပုဂံ၊ ပင္းယ၊ စစ္ကိုင္း၊ အင္းဝ၊ ေတာင္ငူ၊ ေညာင္ရမ္း၊ ကုန္းေဘာင္ စသည္ျဖင့္ ေခတ္အဆက္ ဆက္ ေျပာင္းလာခဲ့ေသာ္လည္း ဆရာ ႏွင့္ တပည့္မွာ ဘယ္ေခတ္ ဘယ္အခါ ေရာက္ေရာက္ ရွိျမဲရွိေနပါသည္။
ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ အေက်ာ္အေမာ္ ဆရာမ်ားအေၾကာင္း၊ တပည့္ေက်ာ္ တပည့္ေမာ္ အေၾကာင္းမ်ားကို စာေပမ်ား ထဲတြင္ ေတြ႕ရတတ္ပါသည္။
ျမန္မာ့ပညာေရးမွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းမ်ားမွ စခဲ့သျဖင့္ ျမန္မာ့ ေရွးဦး ဆရာမ်ားမွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားပင္ ျဖစ္ ပါသည္။ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ တို႔သည္ ဗုဒၶစာေပ၊ ဗုဒၶအဘိဓမၼာက်မ္း မ်ား၊ သုတ္၊ ဝိနည္းက်မ္းမ်ား၊ ဗုဒၶဝင္ မဟာဝင္က်မ္းမ်ား၊ ဇာတ္ေတာ္မ်ားမွ ျမစ္ဖ်ားခံလာရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ရဟန္း ပညာရွိ၊ လူပညာရွိဟု ေရွးက ဆိုခဲ့ပါ သည္။ လူပညာရွိဆိုသူမ်ားမွာလည္း အမ်ားအားျဖင့္ ရဟန္းလူထြက္မ်ားျဖစ္ၾက သည္။ ပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ား၊ ပါဠိ ဘာသာရပ္မ်ားကြၽမ္းက်င္လိမၼာၾကပါသည္။
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ စာေပ သင္ၾကားရာ၌ အေရး၊ အဖတ္၊ အေျပာတို႔ ဦးစားေပး သင္ေပးပါသည္။ႏႈတ္တက္အာဂုံ က်က္မွတ္ျခင္းကိုလည္း အေလးေပးပါသည္။
အခ်ဳိ႕ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ဘုန္းေတာ္ ႀကီးသင္ ပညာေရးသည္ အလြတ္က်က္၊ အလြတ္ျပန္ဆိုေသာ နည္းကိုသာ တြင္တြင္ သုံးခဲ့ၾကၿပီး အျခားေသာ ဘာသာရပ္ စြမ္းရည္မ်ားျဖစ္သည့္ အေရး၊ အဖတ္၊ အေျပာႏွင့္ နားေထာင္ျခင္းမ်ား အားနည္း သည္ဟုေဝဖန္ၾကသည္ကိုေတြ႕ရပါသည္။
ဤေဝဖန္မႈမ်ားကို အင္းဝေခတ္ အေက်ာ္၊ စာဆိုေတာ္ ရွင္မဟာရ႒သာရ က သီ၊ ကုံး၊ ပန္းသြင္ ေန႔တိုင္းဆင္ရမည္ ဟူေသာ အကၡရာ ရွစ္လုံးျဖင့္ ႏႈတ္ပိတ္ ပစ္ခဲ့ပါသည္။ ရွင္မဟာရ႒ ဆရာေတာ္ က သု၊ စိ၊ ပု၊ ဘာ၊ ဝိ၊ လိ၊ သိ၊ ဓာ ဟူေသာ အကၡရာရွစ္လုံးကို သီကုံး ပန္းသြင္ ေန႔တိုင္းဆင္ခိုင္းပါသည္။
သုမွာ သုေနယ်-နာၾကားၾကကုန္ ေလာ့။
စိမွာ စိေႏၲယ်-ၾကံေဆာင္ၾကကုန္ ေလာ့။
ပုမွာ ပုေစၧယ်-ေမးျမန္းၾကကုန္ ေလာ့။
ဘာမွာ ဘာေသယ်-ေျပာဆိုၾကကုန္ ေလာ့။
ဝိမွာ ဝိစာေရယ်-စူးစမ္းဆင္ျခင္ၾက ေလာ့။
လိမွာ လိေကၡယ်-ေရးသားၾကေလာ့။
သိမွာ သိေကၡယ်-သင္ယူၾကေလာ့။
ဓာမွာ ဓာေရယ်-ႏႈတ္တက္ အာဂုံ ေဆာင္ၾကကုန္ေလာ့။


ဆရာေတာ္ ရွင္မဟာရ႒သာရက စာသင္ပ်ဳိႏုတို႔အတြက္ ေရပက္မဝင္ရ ေအာင္ ပညာရယူနည္း၊ ပညာေလ့လာ ဆည္းပူးနည္းကို ေထာင့္စုံေအာင္ ျပသ ထားသည္။
ယခုေခတ္၊ ပညာေခတ္၊ သတင္း ေခတ္၊ ကြန္ပ်ဴတာေခတ္တြင္ ေခတ္သစ္ ဆရာတို႔က ေခတ္သစ္လူငယ္မ်ားကို သင္ယူရာတြင္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ သိလြယ္ တတ္လြယ္ေစရန္ ေတြ႕သမွ်စာကို နား လည္သည္ မလည္သည္ကိုမသိ၊ စာသင္ သားမ်ားကို မ်က္စိမွိတ္၍ အလြတ္သာ က်က္ခိုင္းေတာ့သည္။
ငွက္ေပ်ာသီး အခြံႏႊာေကြၽးေသာ နည္း၊ ၾကက္တူေရြး စာသင္နည္း၊ ထမင္း ခြံ႕ေသာနည္း၊ ငါးအ႐ိုးႏႊင္ေကြၽးေသာ နည္းဟူ၍ ေျပာၾကသည္။ စာသင္သား တို႔ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုး မလုပ္ၾကေတာ့။ မႀကိဳးစားၾကေတာ့။ ဆရာက အဆင္သင့္ ေပးေသာ မွတ္စုကိုသာ အာသာငမ္းငမ္း က်က္မွတ္ေနၾကေပသည္။
ပညာေရးစနစ္၊ စာေမးပြဲစနစ္က လည္း ဟန္က်ေပသည္။ ဒါေမး၊ ဒါေျဖ၊ ဒါက်က္ျဖင့္ တစ္ႏွစ္တစ္တန္း ေအာင္ သြားၾကသည္။
ပညာသင္ၾကားရာ၌ စာသင္သား ကိုယ္တိုင္က သိလိုစိတ္၊ တတ္လိုစိတ္၊ ျပင္းျပစြာျဖင့္ လုံ႔လမျပဳမခ်င္း၊ မတတ္ ေျမာက္ႏိုင္။ အေကာင္းဆုံးသင္ျပေပးႏိုင္ သူဆရာမွာ စာသင္သားတို႔အား မိမိတို႔ ကိုယ္တိုင္ပညာရွာၾကံလာေအာင္လုပ္ေပး ႏိုင္သူျဖစ္၏ဟူေသာ ပညာေရးသေဘာ တရားကို ရွင္မဟာရ႒သာရက သူ႕နည္း သူ႕ဟန္ျဖင့္ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
အင္းဝဆရာေတာ္ ရွင္မဟာရ႒သာရ ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ ဆရာေတာ္ ရွင္မဟာ သီလဝံသသည္လည္း အလြန္နာမည္ေက်ာ္ ေသာ ဆရာေတာ္ျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္ ၏ ပါရာယနဝတၴဳမွာ နာမည္ႀကီး စကား ေျပ က်မ္းတစ္ခုျဖစ္သည္။
ပါရာယနဝတၴဳတြင္ ျမတ္စြာဘုရား ႏွင့္ အာဠာဝက နတ္ဘီလူးေတြ႕ခန္းတြင္ ဘီလူးက ျမတ္စြာဘုရားအား အေမး ငါးေထြျဖင့္ ေမးသည္ကို ေျဖဟန္ျဖင့္ ေရးထားသည္။
ျမတ္စြာဘုရားက အာဠာဝက၏ ေမး ခြန္းမ်ားကို ''ပညာျဖင့္ စင္ရာ၏''ဟု ေဟာၾကားသည္။ ထိုေဟာၾကားမႈကို အရင္းတည္၍ အေမး ငါးပါးကို အသစ္ ေမးျပန္သည္။ ေမးခြန္းမ်ားမွာ-
အရွင္ဘုရား...
- ပညာရအံ့ေသာ အေၾကာင္းကား အဘယ္နည္း။
- ေလာကီ ေလာကုတၱရာ ဥစၥာရအံ့ ေသာ အေၾကာင္းကား အဘယ္ နည္း။
- ေက်ာ္ေစာအပ္ေသာ အေၾကာင္း ကား အဘယ္နည္း။
- မိတ္ခင္ပြန္းရေသာ အေၾကာင္း ကား အဘယ္နည္း။
- သံသရာ၌ မစိုးရိမ္ရေသာ အေၾကာင္းကား အဘယ္နည္း။
ဤသို႔အားျဖင့္ အဘယ္သို႔ေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပညာရရာသနည္းဟု ေမးသည္ကို-
''ယုံၾကည္စြာသည္၊ နားေထာင္၍ နာသည္၊ ၾကားသည္ကို မေမ့မေလ်ာ့ မွတ္မိသည္။ မွတ္မိသည္ကို အနက္ အဓိပၸာယ္ အဆုံးအျဖတ္ရေအာင္ ဆင္ျခင္ သည္။ ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းတရား ေလးပါးျဖင့္ ပညာရရာ၏''ဟု ျမတ္ ဘုရားက ေျဖၾကားေတာ္မူပါသည္။
ဤတြင္ စာသင္ဆရာႏွင့္ စာသင္ သားတို႔ ပညာသင္ၾကားရာ၌ လိုက္နာ မွတ္သားႏိုင္ေအာင္ ပညာသင္ၾကားနည္း ႏွင့္ သင္ယူနည္းကို ဆရာေတာ္က ၫႊန္ ျပထားျခင္း ျဖစ္သည္။
ဆရာသမား စာသင္ေနခ်ိန္တြင္ စာ သင္သား တပည့္သည္-
- ဆရာ၏ သင္ျပမႈကို ယုံၾကည္ ရမည္ ျဖစ္သည္။
- ဆရာ၏ သင္ျပမႈကို ေသခ်ာက်န စြာ ဂ႐ုစိုက္ နားေထာင္ရပါမည္။
- မိမိ ဂ႐ုတစိုက္ နားေထာင္ထား ေသာ ဆရာသမား၏ စကားမ်ား ကိုမေမ့မေလ်ာ့မွတ္မိေနရပါမည္။
- မွတ္မိသည္တို႔ကို အနက္အဓိပၸာယ္ အဆုံးအျဖတ္ရရွိေစရန္ ဆင္ျခင္ ရပါမည္။
အင္းဝေခတ္ စာဆိုအေက်ာ္၊ ဆရာ ေတာ္ႀကီး ႏွစ္ပါး၏ တပည့္မ်ားအေပၚ ပညာသင္ၾကားေပးျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဆရာေတာ္မ်ား၏ ကဗ်ာမ်ား၊ စာမ်ားက ေဖာ္ျပသည္မွာ ဆရာမ်ားအား ကေလး မ်ားကို စာေပပို႔ခ်ရာတြင္ ကေလးမ်ား စိတ္ပါဝင္စားမႈရွိေအာင္ မည္သို႔ မည္ပုံ သင္ေပးရမည္ဟု သြန္သင္မေပးေခ်။ စာသင္ရာမွာ အေရးအႀကီးဆုံး ပုဂၢိဳလ္ မ်ား ျဖစ္သည့္ စာသင္သားတို႔ကိုသာ တိုက္႐ိုက္ လႈံ႔ေဆာ္ေပးထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။
သင္ယူသူကိုယ္တိုင္စိတ္ပါဝင္စားစြာ သင္ယူပါမွ တတ္ေျမာက္မႈရႏိုင္ေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုးျပသည့္ အင္းဝေခတ္ စာေပ သင္ၾကားနည္းကို ယေန႔ေခတ္တြင္ ေခတ္ ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ အသုံးခ်သင့္ေၾကာင္း တင္ျပေရးသားလိုက္ပါသည္။