images
UN
UN
လူမုိက္ ၁ဝ မ်ဳိး
ေမာင္သန္းေဆြ(ထားဝယ္) Tuesday, 11 June 2019
လူမုိက္ ၁ဝ မ်ဳိး ရွိေၾကာင္းကုိ ရွင္ မဟာရ႒သာရေက်ာ္ သီကုံးစပ္ဆိုေတာ္္ မူသည့္ ဘူရိဒတ္လကၤာႀကီးတြင္ -
'ရန္းကားရန္းကုိး ရန္စပ်ဳိး၍ အမ်ဳိး ေမးေတာင္း သမင္ေရာင္းႏွင့္ ေဆးေပါင္း ပဲဝယ္ ေရဆယ္မီးယူ ဝန္ကူပုန္းစလုတ္ သစ္ခုတ္ေယာက်္ား မုန္႔ဆန္းစားႏွင့္ ဆယ္ပါးလူမုိက္ လူတုိ႔၌တြင္' ဟု ရွိေလ သည္။
ဆုိလုိရင္းမွာ လူမုိက္ႀကီး ၁ဝ မ်ဳိး သုိ႔မဟုတ္ ၁ဝေယာက္ဟူ၍ ရွိသည္။ ထုိ လူမုိက္ ၁ဝေယာက္တုိ႔ကား -
၁။ အမ်ဳိးေမးမွားေသာ လူမုိက္
၂။ သမင္ေရာင္းမွားေသာ လူမုိက္
၃။ ေဆးအေပါင္းမွားေသာ လူမုိက္
၄။ ပဲအဝယ္မွားေသာ လူမုိက္
၅။ ေရနစ္သူကုိ ဆယ္ယူျခင္းမွား ေသာ လူမုိက္
၆။ မီးယူ မီးကုိသယ္ယူျခင္းမွားေသာ လူမုိက္
၇။ ဝန္ထုပ္ကုိ အကူအညီမွားေသာ လူမုိက္
၈။ ပုန္းတမ္းကစားေသာ လူမုိက္
၉။ သစ္ခုတ္ရာတြင္ သစ္ထမ္း မွား ေသာ လူမုိက္
၁ဝ။ မုန္႔ဆန္းစား မွားေသာ လူမုိက္
တုိ႔ ျဖစ္ေလသည္။
၁။ အမ်ဳိးေမးမွားေသာ လူမုိက္ ဟူ သည္ကား ေရွးသေရာအခါ အမ်ဳိးသမီး ႀကီးတစ္ေယာက္ႏွင့္အမ်ဳိးသမီးငယ္တစ္ ေယာက္တုိ႔အတူတကြေနထုိင္ၾကသည္ကုိ ျမင္ေသာ ေယာက်္ားတစ္ေယာက္သည္ ''သည္လုံမ ႏွစ္ေယာက္တုိ႔မွာ မည္ကဲ့သုိ႔ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းေတာ္စပ္ၾကပါသနည္း'' ဟု ေမးျမန္းလွ်င္ အမ်ဳိးသမီးႀကီးက ''လုံမငယ္၏ ဦးရီးက ကြၽန္မ၏ဦးရီးကုိ ဦးရီး ေတာ္ပါသည္''ဟု အေျဖေပးေလ ၏။ ထုိသုိ႔ ေပးေသာအေျဖကုိ ေမးေသာ ေယာက္်ားမွာ သူမုိက္ျဖစ္၍ သို႔မဟုတ္ သူမုိက္ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ လုံမ ႏွစ္ ေယာက္တုိ႔၏ မည္ကဲ့သုိ႔ေသာ ေဆြမ်ဳိး ေတာ္စပ္ၾကေၾကာင္းကုိ ရွင္းလင္း၍ မရ ႏုိင္ဘဲ ႐ႈပ္ေထြး ေပြလီ၍သာသြားေလ ေတာ့သည္။ စင္စစ္အားျဖင့္ အမ်ဳိးသမီး ႏွစ္ေယာက္ကား သားအမိေသာ္ လည္း ေကာင္း၊ တူဝရီးေသာ္လည္းေကာင္း ေတာ္စပ္ၾကရေပမည္။
၂။ သမင္ေရာင္း မွားေသာ လူမုိက္ ဟူ သည္ကား ေရွးသေရာအခါ မုဆုိးတစ္ ေယာက္သည္ေတာမွသမင္ႀကီးတစ္ေကာင္ ႏွင့္ သမင္ငယ္တစ္ေကာင္တုိ႔ကုိ ေဆာင္ ယူလာၿပီးလွ်င္ ေစ်း၌ခ်၍ေရာင္းခ်ေလရာ ဝယ္လုိေသာသူ တစ္ေယာက္က ''သမင္ မ်ားကုိ မည္မွ်ေသာ အဖုိးႏႈန္းႏွင့္ ေရာင္း မည္နည္း''ဟုေမးေလ၏။

ထုိအခါ မုဆုိး က ''သမင္ႀကီးမွာ ႏွစ္သျပာ၊ သမင္ ကေလးမွာ တစ္သျပာ''ဟု ေရာင္းေစ်း ေျပာသျဖင့္ အဝယ္ေယာက္်ားလည္း သမင္ကေလးကုိတစ္သျပာႏွင့္ေပး၍ဝယ္ သြားၿပီးလွ်င္ အိမ္မွာထားခဲ့၍ မုဆုိးထံ လာေရာက္ကာ သမင္ႀကီးကုိယူမည္။သင္ ေျပာေသာ အဖုိးႏႈန္းအတုိင္း ႏွစ္သျပာ ျဖစ္ရာ ေစာေစာက တစ္သျပာေပးၿပီး ျဖစ္သျဖင့္ ယခုတစ္သျပာအားျဖင့္ ေပါင္း ႏွစ္သျပာဟု ဆုိကာေပး၍ သမင္ႀကီးကုိ ယူသြားေလေတာ့၏။မုဆုိးလည္း လူမုိက္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တစ္သျပာနစ္နာလ်က္ ႏွင့္ပင္ က်န္ရစ္ေလခဲ့ေတာ့သတည္း။
၃။ ေဆးေပါင္းမွားေသာလူမုိက္ ဟူသည္ ကား ေရွးအခါက ေဆးေဖာ္နည္းကား ေဆးသမားတစ္ေယာက္သည္ ေရာဂါ အတြက္ ကုသရန္ ေဆးနည္းတစ္နည္း ကုိရရွိသည္မွာ ရွားေစာင္းတစ္စက္ ပ်ား ရည္တလဖက္၊ ပ်ားရည္တလဖက္ဟူ သည္ ေနာင္အခါ လူနာအတြက္ ေဆး ေဖာ္စပ္ေသာအခါ၌ကား ရွားေစာင္း တစ္ စက္ကို ရွားေစာင္းတလဖက္၊ ပ်ားရည္ တလဖက္ကုိ ပ်ားရည္ တစ္စက္ျဖင့္ ေရာ ေပါင္းေဖာ္ေလ၍ လူနာအား ေဆးသမား လူမုိက္က တုိက္ေလရာ လူနာမွာ ေဆး အတြက္ ပူျပင္းလာေသာဒဏ္ျဖင့္ အသက္ ေသဆုံးျခင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိေလေတာ့၏။
၄။ ပဲအဝယ္မွားေသာ လူမုိက္ဆုိသည္ ကား ေရွးအခါက ပဲျပဳတ္ေရာင္းလုိေသာ သူတစ္ေယာက္သည္ အျခားေဒသမွ ပဲ ကုိသြား၍ဝယ္ေလရာအေျခာက္ျဖစ္ေသာ ပဲကုိကားမဝယ္ဘဲ အစုိျဖစ္ေသာ ပဲတုိ႔ကုိ သာ ဝယ္ယူလာသျဖင့္ ထမ္းယူရာ၌ အစုိျဖစ္ေသာပဲတုိ႔၏ ေလးလံျခင္းတုိ႔ကုိ ၾကံဳေတြ႕ရေလေသာေၾကာင့္ စင္စစ္အား ျဖင့္ လူမုိက္သာလွ်င္ျဖစ္ေတာ့သတည္း။
၅။ ေရနစ္သူကုိ ဆယ္ယူျခင္းမွားေသာ လူမုိက္ ဟူသည္ကား မ်ားေသာအားျဖင့္ ေရကူးအတတ္၌ မကြၽမ္းက်င္ေသာ သူတုိ႔ သည္ ေရတြင္အတင့္ရဲ၍ က်ဴးလြန္ေပ်ာ္ ပါးပါမူကား ေရနစ္ျမဳပ္တတ္၏။ ထုိသုိ႔ ေရနစ္ျမဳပ္ရာ၌ ေဘးပန္းမွ ရွိေသာသူက ျဖစ္ေစ၊ အနီးအပါးကျဖစ္ေသာ ကုန္းေပၚ မွသူကျဖစ္ေစ၊ ရွည္လ်ားေသာ ဝါးတန္း ကုိလည္းေကာင္း၊ႀကိဳးစကုိလည္းေကာင္း ကမ္းလွမ္း၍ ေပးရာ၏။ ထုိသုိ႔မျပဳမူဘဲ ေရနစ္သူအနီးသုိ႔ ပူးကပ္၍ ၾကပ္မတ္ ဆယ္ယူမည္ဆုိပါလွ်င္ ေရနစ္သူက ကေယာင္ကတမ္းေၾကာက္အား ႀကီးစြာ ျဖင့္ ဆယ္ယူမည့္သူအား ဖက္သည္ရွိ ေသာ္ ဆယ္ယူမည့္သူပင္လွ်င္ ေရနစ္၍ အသက္ဆံုး႐ံႈးတတ္၏။ထို႔ေၾကာင့္ ေရနစ္ သူအားအေဝးမွမကူညီဘဲ ပူးကပ္၍ အနီး မွ ကူညီေသာသူပင္လွ်င္ လူမိုက္တစ္ဦး အပါအဝင္ျဖစ္ေပေတာ့၏။
၆။ မီးကို သယ္ယူျခင္းမွားေသာ လူ မိုက္ဟူသည္ကား၊ ေရွးသေရာအခါခ်မ္း လွေသာ ေဆာင္းတြင္းနံနက္ခင္းအခ်ိန္ တြင္ လူမိုက္တစ္ေယာက္သည္ မီးလႈံ လိုသျဖင့္ မီးေမႊးရန္အတြက္ အျခားမွမီး ကူးယူ၍ ရရွိေသာမီးခဲကို တစ္ခုခုျဖင့္ ညႇပ္ကိုင္၍မယူဘဲ မိမိပုဆိုးျဖင့္သာ ထုပ္ ၍ယူလာေသာေၾကာင့္ ပုဆိုးကိုမီးစြဲ၍ ေလာင္႐ံုသာမက သူ၏အသားေရကို ပင္ လွ်င္ ေလာင္ကြၽမ္း၍ျပင္းထန္ေသာ ဒဏ္ ရာရရွိေလ၏။ ထို႔ေၾကာင့္မီးယူပံုမွားလွသ ျဖင့္ ထိုလူအား လူမိုက္ဟူ၍ ေခၚေဝၚ သမုတ္အပ္ေပ၏။
၇။ ဝန္ထုပ္ကို အကူအညီမွားေသာ လူမိုက္ ဟူသည္ကား ေရွးသေရာအခါ ေလးလံေသာ ကုန္ပစၥည္းတို႕ကိုထုပ္ပိုး၍ ဦးေခါင္းျဖင့္ရြက္လာေသာ အမ်ဳိးသမီး တစ္ေယာက္မွာ အလြန္ပင္ပန္းေလးလံ ေသာေၾကာင့္ အနီးအပါးရွိ လူမိုက္တစ္ ေယာက္အား ဝန္ထုပ္ကိုကူခ်ရန္ ေတာင္း ပန္သျဖင့္လူမိုက္သည္ ဝန္ထုပ္ရွင္မိန္းမ ႏွင့္ ညီမွ်ေသာ ေျမျပင္မွမကူညီဘဲ နိမ့္ရာ အရပ္မွေန၍ ကူညီေလရာ ပင္ပန္းႏြမ္း နယ္၍ ဝန္ေလးလွၿပီျဖစ္ေသာ ဝန္ထုပ္ ရွင္မိန္းမသည္ ဝန္ထုပ္ကို ပစ္ခ်လိုက္ သျဖင့္ ကူညီေသာ လူမိုက္၏ ဦးေခါင္း ေပၚသို႔ အရွိန္ျပင္းထန္စြာ က်လာေသာ ေၾကာင့္ ဝန္ထုပ္ေၾကာင့္ အသက္ေသဆံုး ျခင္းသို႔ ေရာက္ရေလေတာ့သတည္း။
၈။ ပုန္းတမ္းကစားေသာ လူမိုက္ဟူ သည္ကား ေရွးအခါက သူငယ္တို႔သည္ တူတူပုန္းတမ္းကစားေသာ အေလ့အထ ရွိခဲ့ၾကေလ၏။ ထိုသို႔ကစားရာ၌ အခ်ဳိ႕ ေသာ သူငယ္တို႔သည္ အမႈိက္၊ သ႐ိုက္၊ ဆူးေျငာင့္၊ ခလုတ္၊ တြင္းက်င္း သန္႔ရွင္း ရာေနရာဌာနမ်ား၌ ပုန္းတမ္းမကစားၾက ဘဲ အမႈိက္၊ သ႐ိုက္ထူထပ္၍ က်င္း၊ ခ်ဳံႏြယ္ထူထပ္ေသာ ဌာန၌ ကစားတတ္ ၾက၏။ ထိုသို႔ကစားသျဖင့္လည္း ခ်ဳံႏြယ္၊ တြင္းက်င္း မသန္႔ရွင္းေသာ ေနရာတို႔မွ ေျ>ြမသတၱဝါတို႔ထြက္၍ ေပါက္သတ္ေသာ ေၾကာင့္ လူမိုက္တို႔ျဖစ္၍ သူငယ္တို႔မွာ အက်ဳိးမဲ့အသက္ဆံုး႐ံႈးျခင္းခံရေပေတာ့၏။
၉။ သစ္ခုတ္ရာတြင္ သစ္ထမ္းမွားေသာ လူမိုက္ဟူသည္ကား ေရွးအခါက အိမ္ ရာေဆာက္ရန္အလို႔ငွာ ေတာထဲတြင္ သစ္ကိုခုတ္ေသာသူတို႔သည္ မိမိတို႔ၾကိဳက္ ႏွစ္သက္ရာသစ္ပင္အား အရင္းမွ ဓား၊ ပုဆိန္တို႔ျဖင့္ ခုတ္ျဖတ္ေလရာ သစ္ပင္လဲ ကာအနီး၌ မလဲမီ လြတ္ကင္းရာ ေလညာ ဘက္မွမေနဘဲ သစ္ပင္ၿပိဳမည့္ဘက္မွ ေနမိေလရာ သစ္ပင္ပိ၍ ေသဆံုးျခင္းသို႔ ေရာက္ရွိေလေတာ့၏။
၁ဝ။ မုန္႔ဆန္းစားမွားေသာ လူမိုက္ ဟူသည္ကား ေရွးအခါက ေယာကၡမႏွင့္ သမက္ႏွစ္ဦးတို႔ရွိၾကရာ သမက္ျဖစ္သူ သည္ လယ္ေတာသို႕သြားၿပီးလွ်င္ လယ္ ထြန္ နားေနေသာအခါ ပလုတ္ပေလာင္း ျဖင့္ မုန္႔ဆန္းမ်ားကို အားရပါးရစြာစား၍ ေနေလသည္။ ထိုအခါေယာကၡမလုပ္သူ သည္ သမက္ျဖစ္သူထံသို႔ ႐ုတ္တရက္ ေရာက္ ရွိလာေလရာ မုန္႔ဆန္းမ်ားကို ႐ုတ္တရက္ မ်ဳိ၍မက်ႏိုင္ေလသျဖင့္ သားမက္ျဖစ္သူ၏ ပါးႏွစ္ဖက္တို႔မွာ ဖု ေဖာင္း၍ေနသည္ကို ေယာကၡမျဖစ္သူက ျမင္ေလရာ ''မင္းပါးႏွစ္ဖက္ ဘာမ်ား ျဖစ္ေနသတုန္း လူကေလး''ဟု ေယာကၡမ ေမးသည္ကို ရွက္လွႏိုးေသာ သမက္ သည္ ပါးေယာင္သည္ဟု အေျဖေပး သျဖင့္ ပါးေယာင္လွ်င္ ဆူးထိုးရမည္ဟု ေယာကၡမဆိုသည္ကို သမက္က ဆူးထိုး ခံသျဖင့္ ဆူးထိုးရာ ပါးေပါက္မွ မုန္႔ဆန္း မ်ား ထြက္လာသည္ကို ေယာကၡမျမင္ရာ ''ေၾသာ္-တယ္မိုက္တဲ့ အေကာင္ပါ လား''ဟု ေျပာဆိုျခင္းကို ခံရေတာ့၏။
ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ လူမိုက္ဆယ္မ်ဳိးကိုမီွ ၍ ကဝိလကၡဏာသတ္ပံုက်မ္းတြင္လည္း မီးယူ-သစ္ခုတ္၊ ပန္းစလုတ္၊ ပဲျပဳတ္ ထမ္းခ်ီခ်ီ ဟူ၍ စိႏၲေက်ာ္သူ ဦးၾသစပ္ ဆိုခဲ့သည္။
ေဖာ္ျပပါ လူမိုက္ဆယ္မ်ဳိးတို႔မွာ တစ္သီးတစ္ျခားလူမိုက္မ်ားျဖစ္၍ မ်ားစြာ ေသာလူတို႔အား အက်ဳိးယုတ္ေလ်ာ့ေအာင္ ျပဳတတ္ျခင္းမရွိႏိုင္ၾကေသာ္လည္း ထို လူမိုက္မ်ားကဲ့သို႔ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္း တို႔၏ ရယ္ဖြယ္ျဖစ္ေလာက္ေသာ မိုက္မဲ ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္ရာမသင့္ေပေၾကာင္း ေရးသား လိုက္ရပါသည္။