images
UN
UN
မေၾကညက္တဲ႕ အစားအစာဟာ အဆိပ္ပဲ မျပည္႕မစံု မမွန္မကန္သိတဲ႕အသိဟာလည္း အဆိပ္ပဲ
ေခ်ာင္းဆံုအုန္းသြင္ Monday, 19 August 2019
ျမတ္စြာဘုရားက ေလာဘကို အကုသိုလ္လို႔ဆိုေတာ့ ေလာဘကိုပါယ္ ရမယ္။ တုိးတက္ဖို႔ဆို ေလာဘရိွရမယ္။ေလာဘမရိွရင္ တိုးတက္မႈမရိွေတာ့ဘူး လို႔ေျပာတဲ့သူက ေျပာၾကတယ္။ အဲဒါ ဆရာ ဘယ္လိုသေဘာရသလဲ။
ကိုတင္ဝင္းက စာေရးသူကို ေမးပါ သည္။ စာေရးသူက-
အဲဒီလိုေျပာသူမ်ားကို အၾကမ္းအား ျဖင့္သံုးမ်ဳိးသံုးစားခြဲျခားလို႔ရတယ္။ပထမ အမ်ဳိးကဗုဒၶရဲ႕အယူကိုလံုးဝမသိသူ၊ဒုတိယ အမ်ဳိးကသိေပမယ့္ အခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ လြဲမွားသိေနသူ၊ တတိယအမ်ဳိးက သိခ်င္ သိမယ္၊ မသိခ်င္ေနမယ္၊ ဒါေပမဲ့ ဗုဒၶ ဝါဒကို လက္မခံသူတို႔ျဖစ္တယ္။
ေလာဘဆိုတာ ပါဠိစကား၊ ျမန္မာလို ေတာ့ လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္းလို႔ အဓိပၸာယ္ ရတယ္။
အဲဒီေလာဘကိုအၾကမ္းအားျဖင့္သာမန္ လူသားအေတြးျဖင့္ သံုးစားခြဲႏိုင္တယ္။
(၁) အၾကမ္းစားေလာဘ။
(၂) အလတ္စားေလာဘ။
(၃) အႏုစားေလာဘရယ္လို႔ေပါ့။
အၾကမ္းစားေလာဘက သူတစ္ပါး စည္းစိမ္ဥစၥာကိုမိမိရဲ႕စည္းစိမ္ဥစၥာျဖစ္ခ်င္ တဲ့ေလာဘ။ အဲဒီလိုျဖစ္ဖို႔အတြက္ ဘယ္ လိုမတရားတဲ့နည္းနဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ယူမယ္ဆို တာမ်ဳိးေပါ့။ လိမ္ယူမယ္၊ ခိုးယူမယ္၊ တိုက္ယူမယ္၊ သတ္ယူမယ္ေပါ့။ ဒါကို ပါဠိလိုအဘိဇၨာလို႔ေခၚတယ္။ မေကာင္းမႈ ဒုစ႐ိုက္ ၁ဝ ပါးထဲမွာပါတယ္။ ဝိသမ ေလာဘလို႔လည္း ေခၚတယ္၊ မတရား ေလာဘေပါ့။
အဲဒီေလာဘမ်ဳိးကိုျမတ္စြာဘုရားက ဘယ္သူ႔ကိုမွမျဖစ္ဖို႔တားျမစ္ထားတယ္။
အလတ္စားေလာဘက တုိးတက္မႈ အတြက္ရိွရမယ္။ တိုးတက္ခ်င္ရင္ တိုး တက္မႈအတြက္ မရိွမျဖစ္တဲ့ လိုအပ္တဲ့ ေလာဘပဲ။ စင္စင္ၾကယ္ၾကယ္ရရိွဖို႔ အတြက္ ႐ုိး႐ိုးသားသားႀကိဳးစားတာကို ဘုရားကအားေပးတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားကေျပာတယ္။ လူမွာ မ်က္စိႏွစ္ဖက္ရိွရမယ္။ တစ္ဖက္က ႀကီး ပြားတိုးတက္ဖို႔လုပ္ငန္းလမ္းစဥ္ကို သိႏိုင္ တဲ့အသိÓဏ္မ်က္စိ၊ က်န္တစ္ဖက္က ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္၊ အေကာင္းအဆိုး အမွား၊ အမွန္ကို ေဝဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္တဲ့ အသိÓဏ္မ်က္စိတဲ့။
ႀကီးပြားတိုးတက္ဖို႔ပဲသိၿပီး အေကာင္း အဆိုးမသိသူ၊ အေကာင္းအဆိုးပဲသိၿပီး ႀကီးပြားတိုးတက္ဖို႔ မသိသူမ်ားဟာ တစ္ ဖက္ကန္းပဲတဲ့။
အဲ့ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုး မသိသူကို ႏွစ္ဖက္ ကန္း၊ လူ႔ အႏၶ-တဲ့။
တစ္ခါက ျမတ္စြာဘုရားရာဇၿဂိဳဟ္ ျပည္တြင္းမွာ ေနာက္ပါသံဃာေတာ္ေတြနဲ႔ ဆြမ္းခံၾ<ြကတယ္။ အဲဒီမွာ အသက္ ၈ဝ ေက်ာ္အရြယ္ ဆုေတာင္းစား(သူေတာင္း စား) လူအိုဇနီးေမာင္ႏွံကိုေတြ႕တယ္။ တုန္ တုန္ခ်ိခ်ိနဲ႔ မယိုင္မလဲေအာင္ တစ္ေယာက္ ကိုတစ္ေယာက္ကိုင္တြဲၿပီးသြားေနၾကတယ္။ သူေတာင္းစားဆိုလို႔ ေတာင္းစားလို႔မရ ဘူး။ ဘယ္သူမွမေပးဘူး၊ ဒီေတာ့ သူ တစ္ပါးစားမကုန္လို စြန္႕ပစ္ထားတဲ့ ထမင္းက်န္၊ ဟင္းက်န္မ်ားကို လုိက္လံ ေကာက္စားေနရတယ္။
သူတို႔ဇနီးေမာင္ႏွံဟာ တစ္ခ်ိန္တုန္း က ႏွစ္ဖက္ေပါင္း အသျပာကုေဋ ၁၆ဝ ၾ<ြကယ္ဝတဲ့သူေဌးႀကီးေတြ။ သူေဌးႀကီးရဲ႕ မိဘေတြက သားတစ္ေယာက္တည္းျဖစ္ လို႔ ငါတို႔ရဲ႕စည္းစိမ္ဥစၥာဟာ ငါတို႔ရဲ႕သား ၁ဝ သက္စားမကုန္ဘူး။ ဒီေတာ့ အပင္ ပန္းခံၿပီးအတတ္ပညာမသင္ပါေစနဲ႔ေတာ့ဆို ၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပဲေနေစတယ္။ အေျ>ြခအရံ၊ အထိန္းေတာ္ေတြနဲ႔၊ ေစာင္းျငင္း၊ ပတ္သာ တူရိယာေတြ၊ ကေခ်သည္ေတြနဲ႔ အေပ်ာ္ ႀကီးေပ်ာ္ၿပီးေနခဲ့ရတယ္။
သူေဌးကေတာ္ရဲ႕ မိဘမ်ားကလည္း တစ္ဦးတည္းေသာသမီးမို႔ စိတ္ႀကိဳက္ ေပ်ာ္ေအာင္ ထားခဲ့တယ္။ ဘာအသိပညာ မွ မေပးခဲ့ဘူး။
သူေဌးခ်င္းကရင္းႏွီးေတာ့ အရြယ္ ေရာက္ၾကတဲ့အခါ ထိမ္းျမားေပးၾက တယ္။ ႏွစ္ဖက္မိဘမ်ားဆီမွာ ဆက္ၿပီး ေပ်ာ္ေနခဲ့ၾကတယ္။ မိဘမ်ားရွိေတာ့ မူလ အေျ>ြခအရံေတြကလြဲၿပီး ျပင္ပကပ္ပါးေတြ မဝင္ႏုိင္ဘူး။

ႏွစ္ဖက္မိဘေတြ ကြယ္လြန္သြားၾက ေတာ့ ႏွစ္ဖက္စည္းစိမ္ေပါင္းလိုက္တာ ကုေဋ ၁၆ဝျဖစ္သြားတယ္။ ဆက္ေပ်ာ္ေန တာေပါ့။ ဒီေတာ့ ကပ္ပါးေတြကသူတို႔ဆီ ကညာစားဖို႔အၾကံထုတ္ၾကတယ္။ အဲဒီမွာ ေသေသာက္သမားေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕အေျ>ြခ အရံေတြကတစ္ဆင့္ ခ်ဥ္းကပ္လာတယ္။
ပထမေသရည္ကို ခ်ဳိေအာင္၊ ေမႊး ေအာင္ဖန္တီးၿပီး သူေဌးလင္မယားကို တိုက္ၾကတယ္။ အနံ႔လည္းေမႊး၊ အရသာ လည္းေကာင္းေတာ့ သူေဌးလင္မယား က ေသာက္ၾကတယ္။ ေသာက္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ မူးတူးတူး၊ ရီတီတီ အရသာက သူေဌးလင္မယားကို ဖမ္းစား လိုက္တယ္။ ၾကာေတာ့သူေဌးလင္မယား ဟာ ယစ္ထုပ္ႀကီးေတြျဖစ္ၿပီး ပစၥည္းဥစၥာ ကို ျပန္ၾကည့္ရမွန္းမသိေတာ့ဘူး။
အဲဒီမွာ အေျ>ြခအရံ၊ အေစအပါးေတြ ေရာ၊ သူရာသမားေတြေရာ ပစၥည္းဥစၥာ ရတနာေတြကို ခိုးယူ၊ ဖြက္ယူၾကတယ္။ ၾကာေတာ့ကုန္ေရာ သူေဌးလင္မယား အသက္၈ဝနီးေတာ့ အိမ္ပါေရာင္းရ တယ္။ အိမ္ေရာင္းရေငြလည္း မၾကာခင္ ကုန္ေရာ။ ဒီေတာ့ အေပါင္းအသင္းအေျ>ြခ အရံ အေစခံေတြဆီ သြားတယ္။ ဘယ္သူ မွ လက္မခံဘူး ေမာင္းထုတ္တယ္။ ဒါနဲ႔ ခြက္ဆြဲၿပီး ေတာင္းစားျပန္ေတာ့လည္း ဒါေလာက္မိုက္မဲတဲ့လူမ်ဳိး ငတ္ေသတာ ေကာင္းတယ္ဆိုၿပီး ဘယ္သူမွမေပး ဘူး။ ဒါနဲ႔ စားမကုန္လို႔ လမ္းေဘးပစ္ ထားတဲ့ ထမင္းက်န္၊ ဟင္းက်န္မ်ား လိုက္ေကာက္စားရင္း လမ္းေဘးနဲ႔ဇရပ္ ကို အိမ္လုပ္ရင္း ေနခဲ့ရတာ။
သူတို႔ကိုၾကည့္ၿပီး ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းမ်ားကို ခ်စ္သားတို႔ ဒီသူေဌး လင္မယားဟာ တကယ္လို႔ ပထမအရြယ္ (အသက္၂၅ႏွစ္အထိ)မွာ စီးပြားဥစၥာကို ႀကိဳးစားၿပီးရွာမယ္ဆိုရင္ ပထမတန္းစား သူေဌးျဖစ္ႏိုင္တယ္။ (အေမြကိုေဘးဖယ္ ထား) တရားက်င့္မယ္ဆိုရင္ ရဟႏၲာျဖစ္ ႏိုင္တယ္။
ဒုတိယအရြယ္မွာ စီးပြားရွာရင္ ဒုတိယတန္းစား သူေဌးျဖစ္ႏိုင္တယ္။ (၂၆ႏွစ္မွ ၅ဝအထိ)တရားက်င့္မယ္ဆိုရင္ သဂဒါဂါမ္ အနာဂါမ္ျဖစ္ႏိုင္တယ္။
တတိယအရြယ္မွာ (၅၁ႏွစ္မွ ၇၅ အထိ)မွာ စီးပြားရွာရင္ တတိယတန္းစား သူေဌးျဖစ္ႏိုင္တယ္။ တရားက်င့္ရင္ ေသာတာပန္ျဖစ္ႏိုင္တယ္။
အခုစတုတၴအရြယ္ (၇၆ႏွစ္မွ၁ဝဝ အထိ)မွာ အသက္ ၈ဝေက်ာ္ၿပီ ဘာမွ မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဘာမွလည္း မျဖစ္ ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ အေတာင္ကြၽတ္ကုန္တဲ့ ႀကိဳးၾကာအိုႀကီးေတြလို ေသမယ့္အခ်ိန္ကို ေစာင့္ဖို႔ပဲရွိေတာ့တယ္လို႔မိန္႔ၾကား ေတာ္မူ တယ္။ ဒီေတာ့ျမတ္စြာဘုရားဟာ တိုး တက္ေအာင္စီးပြားရွာဖို႔ အားေပးတယ္ဆို တာ ထင္ရွား တဲ့သာဓကပဲ။
ဒီေနရာမွာ တစ္ခုမွတ္ဖို႔က စီးပြားပဲ ရွာရွာ၊ တရားပဲရွာရွာ၊ ငယ္ေလေကာင္း ေလဆိုတာပဲ။ ဒီေတာ့ တတိယအရြယ္မွာ တရားရွာဆိုတာ မလုပ္နဲ႔။ ေသမင္းက အခ်ိန္မေရြးေခၚမွာ။
ဒီေတာ့ ဘုရားဟာ အားလုံးအတြက္ ဝိသမေလာဘကိုတားတယ္။ ေလာကီ ခ်မ္းသာ ႀကီးပြားတိုးတက္ဖို႔အတြက္ အလတ္စား (သမၼာေလာဘ = ေကာင္း ေသာ၊ မွန္ေသာ။ လိုခ်င္မႈ)ကို အားေပး တယ္ဆိုတာထင္ရွားၿပီ အႏုစားေလာဘ ကေတာ့အာ႐ံုငါးပါးကာမဂုဏ္တရားမွာ လိုခ်င္စြဲလမ္းမႈပဲ။ အာ႐ံုငါးပါးဆိုတာ (၁)အဆင္း၊(၂)အသံ၊(၃)အနံ႔၊(၄)အရသာ၊ (၅)အထိအေတြ႕ပဲ။ ဒါကိုကာမဂုဏ္လို႔ ေခၚတယ္။ ကာမနဲ႔ ဂုဏ္ကိုေပါင္းၿပီး ကာမဂုဏ္လို႔ျဖစ္ေနတာ။ ကာမက လိုခ်င္စရာ၊ ဂုဏ္က အေႏွာင္အဖြဲ႕။

ႏွစ္သက္စရာအဆင္းကိုျမင္ၿပီး ႏွစ္ သက္စြဲလမ္းတာ မ်က္စိထဲကမထြက္ ဘူး။ မေတြ႕ရလည္း မ်က္စိမွိတ္ထား လည္းျမင္ေနတာပဲဆိုတာမ်ဳိးေပါ့။
အျမဲ ျမင္ခ်င္ေနတယ္ေပါ့။ အသံလည္း သာယာတဲ့အသံကေလးၾကားရရင္ နားထဲ ကမထြက္ဘူး။ အျမဲၾကားခ်င္ေနတယ္။ ႏွစ္သက္တဲ့အနံ႔ဆိုရင္လည္းဒီလိုပဲ။ ႀကိဳက္တဲ့အရသာဆိုရင္လည္းစားၿပီးရင္း စားခ်င္၊ ေသာက္ၿပီးရင္းေသာက္ခ်င္ေန တာေပါ့။ ႏူးညံ့တဲ့အထိ အေတြ႕ဆိုရင္ လည္းမခြာခ်င္ေတာ့ဘူးေပါ့။ သူလည္း လြန္ကဲလာရင္ အားထုတ္ရမႈေတြရွိလာ တာေပါ့။ မမွန္ကန္တဲ့အားထုတ္မႈမ်ဳိး ဆိုရင္ေတာ့ဘုရားကတားတယ္။
မဂၤဖိုလ္ရေၾကာင္းက်င့္ၾကံအားထုတ္သူ မ်ားအဖို႔ ဒီအႏုစားေလာဘေတာင္မျဖစ္ ေအာင္ဆို႔ပိတ္ဖို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ညႊန္ ၾကားတယ္။နိဗၺာန္သြားရာမဂ္လမ္းေၾကာင္း၊ မဂ္တခါးကိုမပြင့္ ေအာင္တားဆီးထားတဲ့ ကန္႔လန္႔ႀကီး ငါးေခ်ာင္းထဲကတစ္ေခ်ာင္း ပဲ။ ကာမ ဆႏၵနီဝရဏလို႔ေခၚတယ္။
ဒီေတာ့ဗုဒၶဘာသာဟာ ေလာကီခ်မ္း သာတရားသျဖင့္ႀကီးပြားတိုးတက္ေအာင္ အားထုတ္ရာမွာ အဟန္႔အတားမျဖစ္တဲ့ အျပင္ တြန္းအားေတာင္ျဖစ္တယ္လို႔ ယံု ၾကည္လက္ခံပါ။
ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ေရာင့္ရဲလြယ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ ညႊန္ၾကားခ်က္ဟာ ရသမွ်နဲ႔ေက်နပ္ ေနၿပီး ေရွ႕မတိုးေအာင္၊ မတိုးတက္ေအာင္ ဟန္႔တားထားတာပဲလုိ႔လည္းေျပာၾကေသး တယ္ဆရာဟု ကိုတင္ဝင္းကထပ္ေျပာ ျပန္သည္။ စာေရးသူက အဲဒါေလာကီ စီးပြားရွာေနတဲ့လူေတြကိုေျပာတာမဟုတ္ ဘူး။ ေလာကုတၱရာစီးပြား၊ တရားရွာေန သူေတြကိုေျပာတာ။ အထူးသျဖင့္ရဟန္း ေတြကိုေျပာတာ။ ေမတၱသုတ္နိဒါန္းမွာ ရဟန္းမ်ားအတြက္ျဖည့္ဆည္းထားၿပီး ျပည့္စံုေနရမယ့္အခ်က္ ၁၅ခ်က္ရွိတယ္။ အဲဒါေတြက
(၁) ကိုယ့္အသက္၌ ငဲ့ကြက္ျခင္းမရွိ၊ သစၥာတရားကိုသိျခင္းငွာစြမ္းေဆာင္ ႏိုင္သူလည္းျဖစ္ရာ၏။
(၂) ေျဖာင့္မတ္ေသာ ကိုယ္(ကာယကံ) ရွိသည္လည္း ျဖစ္ရာ၏။
(၃) ေျဖာင့္မတ္ေသာ စိတ္ရွိသည္လည္း ျဖစ္ရာ၏။
(၄) ဆိုဆံုးမလြယ္သည္လည္းျဖစ္ရာ၏။
(၅) ႏူးညံ့သည္လည္းျဖစ္ရာ၏(သိမ္ေမြ႕)။
(၆) မာန္ေထာင္လႊားျခင္းမရွိသည္လည္း ျဖစ္ရာ၏။
(၇) ပစၥည္းေလးပါးတို႔(၁-ဆြမ္း၊ ၂-သကၤန္း၊ ၃-ေဆး၊ ၄-ေက်ာင္း)၌ ေရာင့္ရဲလြယ္သည္လည္းျဖစ္ရာ၏။
(၈) ေမြးျမဴလြယ္သည္လည္းျဖစ္ရာ၏။
(၉) နည္းေသာ အမႈကိစၥရွိသည္လည္း ရွိရာ၏။
(၁ဝ) ေပါ့ေသာ အသက္ေမြးမႈရွိသည္ လည္းျဖစ္ရာ၏။
(၁၁) ၿငိမ္သက္ေသာ စကၡဳစသည့္ ဣေျႏၵ ရွိသည္လည္းျဖစ္ရာ၏။
(၁၂) ရင့္ေသာ ပညာရွိသည္လည္း ျဖစ္ ရာ၏။
(၁၃) ကိုယ္ႏႈတ္ႏွလံုး ၾကမ္းၾကဳတ္မႈမရွိ သည္လည္းျဖစ္ရာ၏။
(၁၄) ဒါယကာတို႔၌ တပ္မက္ေမာမႈမရွိ သည္လည္းျဖစ္ရာ၏။
(၁၅) အၾကင္ကာယစေသာ သံုးပါးေသာ ဒုစ႐ိုက္ေၾကာင့္ ပညာရွိတို႔ကဲ့ရဲ႕ ကုန္ရာ၏။
အနည္းငယ္မွ်ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုဒု စ႐ိုက္ကို မက်င့္ရာဆိုတာေတြပဲ။ အဲဒီမွာ ပစၥည္းေလးပါးမွာ ေရာင့္ရဲလြယ္ရမယ္လို႔ ဆံုးမထားတယ္။ ဒါယကာ ဒါယိကာမ ေတြေလာင္းတဲ့၊ ေကြၽးတဲ့ဆြမ္းကိုစား၊ ကိုယ္စားခ်င္တာေတာင္း မစားနဲ႔။ လွဴတဲ့ သကၤန္းကိုဝတ္၊ CYCမွတို႔ ဘာတို႔ မလုပ္နဲ႔။ လွဴတဲ့ေဆးကိုမွီဝဲ၊ လွဴတဲ့ ေက်ာင္းမွာေန၊ ရသမွ်နဲ႔ ေက်နပ္လုိ႔ေျပာ တာ။ ဒီအဆံုးအမကို မလိုက္နာရင္ ဒါယကာဒါယိကာမေတြ အၾကည္ညိဳ ပ်က္မယ္။ သာသနာေမွးမွိန္မယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ျမတ္စြာဘုရားက ရဟန္းေတြကို ေရာင့္ရဲလြယ္ဖို႔ဆိုဆံုးမထားတာ။ အဲဒါကို မဆီမဆိုင္ေလာကီအက်ဳိးစီးပြားမတိုး တက္ေအာင္အဟန္႔အတားျဖစ္ေစတယ္ လို႔ စြပ္စြဲတာ။
မေၾကညက္တဲ့အစားအစာဟာအဆိပ္ ပဲ။ မျပည့္မစံု၊ မမွန္မကန္သိတဲ့အသိဟာ လည္း အဆိပ္ပဲ။
ေလာကီအက်ဳိးစီးပြားတိုးတက္မႈကို ဟန္႔တားတဲ့အခ်က္ေတြက တစ္ရာမက ရွိတယ္။ ရဟန္းပညာရွိ၊ လူပညာရွိ၊ ဗုဒၶ ဘာသာပညာရွိ၊ ဟိႏၵဴဘာသာပညာရွိ စတဲ့ပညာရွိေတြ သူတို႔ရဲ႕အေတြ႕အၾကံဳ အေတြးအေခၚေတြအရ ေျပာေဟာေရး မွတ္ထားကာ စုလိုက္ရင္က်မ္းတစ္ေစာင္ ေပတစ္ဖြဲ႕ျဖစ္ႏုိင္တယ္။
ဗုဒၶဝါဒကိုေသးသိမ္ေအာင္ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ် လိုသူတို႔ရဲ႕ ဆြဲစပ္လုပ္ၾကံစြပ္စြဲထားတာကို နားမေယာင္နဲ႔၊ ဗုဒၶဝါဒဟာ ေလာကီ ေလာကုတၱရာႏွျဖာစလံုးမွာတိုးတက္ျခင္း ကိုသာျဖစ္ေစတယ္လုိ႔ေျပာခ်င္ပါတယ္။