images
UN
UN
အိမ္တုိင္ႏြယ္ရစ္ လယ္ေတာမျဖစ္ရေလေအာင အခ်ိန္မီယဥ္ေက်းမႈျဖင့္ ထိန္းသိမ္းၾက
Monday, 14 November 2016
ေသာေန႕လယ္ခင္းတြင္ စာေရး သူသည္ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ ႀကီးကုိဖူးေျမာ္ၿပီး လင့္လမ္းသုိ႔ ေရာက္။ ခရီးသည္တင္ဘတ္စ္ကားကုိ ေစာင့္ေနခဲ့ တယ္။ ေဟာ...ခရီးသည္တင္ဘတ္စ္ကားလာ ေလၿပီ။ ကားရပ္သည္ႏွင့္ ကားေပၚသုိ႔ တက္ရာ ခရီးသည္အျပည့္ျဖစ္ၿပီး ထုိင္ရန္ ေနရာမရွိ။ ''ဗ်ဳိ႕ဆရာေမာင္း'' ကားစပယ္ယာကဆုိတယ္။ လက္တန္းကုိင္ထားၾက။ ယာဥ္ေမာင္းကလည္း ကားခ်င္းလုၿပီး ေက်ာ္ျဖတ္ေမာင္းေတာ့တယ္။ စာေရးသူလည္း ယုိင္ထုိးေနတာျမင္တဲ့ လူငယ္က အဘဒီမွာထုိင္ပါဟုဆုိရာ ဝင္ေရာက္ထုိင္ေတာ့ တယ္။ ေၾသာ္...ဒီလုိလူငယ္လူရြယ္လည္းရွိပါ ေသးလား။ ေမာင္မင္းႀကီးသား အသက္ရွည္ပါ ေစ၊ ဘုန္းႀကီးပါေစ...လုိ႔ စိတ္ထဲေရရြတ္မိပါ တယ္။
တစ္ခါကလည္းေက်ာက္ေျမာင္းေစ်းမွတ္တုိင္ တြင္ လူငယ္တစ္ဦးက ၄င္း၏အသိ ဦးပဥၥင္းကုိ ေတြ႕ေတာ့ 'ဦးပဥၥင္း ထမင္းစားၿပီးၿပီလား'တဲ့။ ဦးပဥၥင္းက 'ဆြမ္းစားၿပီးပါၿပီ တကာ'ဟု ဆုိပါ တယ္။ လူငယ္အခ်ဳိ႕ ဘာသာယဥ္ေက်းမႈမတတ္။ မိ႐ုိးဖလာယဥ္ေက်းမႈအေျပာ အဆုိ၊ လူမႈဆက္ဆံ ေရးအတတ္မွစၿပီး တစ္သက္တာကာလပတ္လံုး အသံုးခ်ႏုိင္သည့္ပညာရပ္မ်ား ဆည္းပူးရန္ လုိအပ္ ပါေသးလား...။
စာေရးသူတုိ႔၏ အဘုိးအဘြား အဆက္ဆက္ တုိ႔သည္ ေရွးပညာရွိတုိ႔ဆံုးမခဲ့ေသာ ဆံုးမစာ ၾသဝါဒမ်ားကုိ လုိက္နာက်င့္သံုးခဲ့ၾကရတယ္။ လူမ်ဳိး၏ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ကုိ မေပ်ာက္ ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ထိန္းသိမ္းခဲ့ရတယ္။
ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ 'ဆံုးမစာမ်ား' ကုိ က်င့္သံုးျခင္း၏ အက်ဳိးကား လက္ေတြ႕အားျဖင့္ ဘုရားမွန္း၊ တရားမွန္း၊ သံဃာမွန္းသိၾကတယ္။ လူႀကီးမိဘမ်ားကုိ ႐ုိေသေလးစားရမွန္းသိၾက တယ္။ လူမႈဆက္ဆံေရး၌ေျပေျပျပစ္ျပစ္ လူခ်စ္ လူခင္မ်ားေအာင္ဆက္ဆံတတ္ၾကတယ္။
ျမန္မာတုိင္းရင္းသားတုိ႔အေနျဖင့္ မိ႐ုိးဖလာ ယဥ္ေက်းမႈကုိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ပညာ ေရးက အေထာက္အပံ့ျဖစ္ပါတယ္။ ထုိ႔ျပင္ ဆံုးမစာမ်ားကုိ လက္လႊတ္၍မရပါ။ အဘယ္ ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ထုိထုိေသာဆံုးမစာမ်ား၏ အရြယ္ သံုးပါးႏွင့္အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ အရြယ္အလုိက္ ဆံုးမထားခ်က္ေတြ အျပည့္အႏွက္ပါရွိေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ အစေကာင္းမွ အေႏွာင္းေသခ်ာ သည္ဆုိသကဲ့သုိ႔ လူမ်ဳိး၏ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့တု႔ိကုိ သားသမီးမ်ားႏွင့္ ငယ္စဥ္ကတည္းကပင္ အခ်ဳိး က်က် ထိေတြ႕ေပးဖုိ႕လုိပါတယ္။ ရဟန္းသံဃာ ေတာ္မ်ားႏွင့္ဆက္ဆံနည္း၊ လူႀကီးမိဘႏွင့္ဆက္ဆံ နည္းမွစ၍ အသံုးအႏႈန္းစကားလံုးမ်ားပါမက်န္ သင္ေပးၾကဖုိ႔ လုိပါတယ္။

ရဟန္းေတာ္မ်ား၊ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ စကားေျပာရာတြင္ ခင္ဗ်ားတစ္ခြန္း၊ က်ဳပ္ တစ္ခြန္း၊ တပည့္ေတာ္တစ္ခြန္းႏွင့္ ေျပာေနၾက သည္ကုိ ေတြ႕ရဖူးတယ္။ လူႀကီးသူမမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရာ၌လည္း ဒူးေထာင္ေပါင္ကား ကုိး႐ုိး ကုိးရားေနထုိင္ ေျပာဆုိသူမ်ားကုိလည္းျမင္ဖူး တယ္။
စင္စစ္ဆုိရပါမူစ႐ုိက္အားျဖင့္ ႐ိုင္းျပ၍မဟုတ္၊ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့စာေပမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႕ျခင္းမခံရ ေသာေၾကာင့္သာ ျဖစ္တန္ေလရာ အကယ္၍သာ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ႏွင့္ငယ္စဥ္ကတည္းကထိေတြ႕ ေပးခဲ့မိပါေသာ္-
'႐ုိင္းစုိင္းနီးကပ္ မကုိင္းၫြတ္ဘဲ
မတ္တတ္တုိး၍ မသြားႏွင့္'
'စားဖြယ္ေသာက္ရာ ကပ္ေသာခါလည္း
ခ်ဥ္းလာနီးေစ ေျခစံုေန၍
႐ုိေသကုိင္းၫြတ္ ခ်ဥ္း၍ကပ္။
'ဘုန္းေပးဆုိတုိင္း
ရဟန္းတုိ႔အား စားမည္လားဟု
စကားသည့္နယ္ မေမးႏွင့္။'
ဤကား ဆရာေတာ္အသွ်င္မဟာသီလဝံသ ၏ 'တိေလာကဟု'ဆံုးမစာျဖစ္ပါတယ္။ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ဆက္ဆံရာ၌ လုိက္နာရန္ အေနအထုိင္၊ အေျပာအဆုိ၊ အသံုးအႏႈန္းျဖစ္ပါ တယ္။
'မိဦး၊ ဖဦး၊ ဆရာဦးကို
ခူး၍အလ်င္ မစားႏွင့္'
'မိဘဆရာထားသည့္ဟာကို
မ်က္ႏွာကြယ္လွ်င္ မယူငင္ႏွင့္
လိုခ်င္ေသာအား စားခ်င္ျငားက
ဝပ္တြားခယ ေတာင္းပါၾက'
ဤကား မိဘ၊ ဆရာသမားမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံ ရာ၌ လိုက္နာရန္ျဖစ္ပါတယ္။ ယေန႕ေခတ္တြင္ ဤမွ်ယဥ္ေက်းေသာ အသြင္မ်ဳိးကိုျမင္ခ်င္မွျမင္ရ ပါေတာ့မယ္ကဲ့သို႕ျဖစ္ေနၿပီ။
သို႕ေသာ္ သားသမီးမ်ား၌ အျပစ္ရွိသည္ဟု မဆိုသာ၊ ဤသို႔လိမၼာေရးျခား ရွိေစေသာစာမ်ား ကို သူတို႕အားသင္ေပးခဲ့ဖူးပါသလား။ အလိမၼာ စာမွာရွိတယ္။ ထိုစာႏွင့္ေတြ႕ေလေအာင္ မိဘမ်ား ကေတာ့ဆိုၿပီး မေပးခဲ့မိၾက။
'ေသႏွင့္အရက္ စီးပြားဖ်က္ကို
တစ္စက္ကယ္မွ် မေသာက္ၾကႏွင့္
ေရွာင္ၾကပါေလ ရွင္ေတာ္ေဟာသည့္
အဆိပ္ေရ။'
'ကိုယ္ႏွင့္လည္းစာ သတၱဝါကို
ၾကင္နာလွေစသူ႕အသက္ကိုခ်စ္ပါေလ'
'သူ၏ဥစၥာ သူ႕ဘ႑ာကို
ေမတၱာမေရွး သူမေပးက
ေဆးတစ္အိုးမွ် မယူၾကႏွင့္
ေရွာင္ၾကပါေလ ကာေမမိစၧာ
သူ႕အိမ္ရာကို ျမင္ကာခဏ
သူသတ္ၾကဴးသည့္ ဘီလူးမသို့
စိတ္ကမေသြထင္မိေစ'
'သူ႔ကိုမမွား မလွည့္စားႏွင့္
စကားစျမည္ ျ>ြမက္သည့္စစ
ေျပာသမွ်ကို မွန္လွေစ'
ဤကား ဆရာေတာ္ အရွင္မဟာရ႒သာရ၏ 'လက္သစ္ေတာင္တာ' ဆံုးမစာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူမႈဆက္ဆံေရး ယဥ္ေက်းမႈအႏွစ္ကို ဤအတိုင္း ပင္ ဆရာေတာ္ကျဖစ္ေစလိုတယ္။ ခ်စ္ေစလုိ တယ္။ အဆိပ္ေရကိုမေသာက္၊ ကိုယ္ခ်င္းစာ တရားျဖင့္ သတၱဝါမ်ားအေပၚ ေထာက္ထားကာ သနားေစလိုတယ္။ ခ်စ္ေစလိုတယ္။ ထိုမွတစ္ပါး ဆရာေတာ္က သူမေပးေသာပစၥည္းကို ယုတ္စြ အဆံုး ေဆးတစ္အိုးကိုမွ် မခိုးယူၾကႏွင့္ဟု ဆံုးမ တယ္။ ကိုယ့္မယားကလြဲလွ်င္ အျခားမိန္းမမ်ား အေပၚတြင္ ဘီလူးမႀကီးပဲဟု အထင္ေရာက္ပါေစ၊ သူ႕ကိုမလွည့္စားႏွင့္မလိမ္ပါႏွင့္။ စကားေျပာလွ်င္ လည္း မွန္ရာကိုသာေျပာဟု ၾသဝါဒေပးေတာ္မူ တယ္။
ဤဆံုးမၾသဝါဒမ်ဳိးႏွင့္ ထိေတြ႕ျခင္းခံရၿပီး ယင္းၾသဝါဒအတိုင္းလိုက္နာမည္ဆိုပါက အ႐ိုင္း ေပ်ာက္၍ လူယဥ္ပါးကေလးေတြျဖစ္လာမည္မွာ မလြဲပါ။
ကန္ေတာ္မင္းေက်ာင္းဆရာေတာ္ကလည္း အမ်ားေကာင္းက်ဳိးကို ေရွး႐ႈကာဆံုးမစာမ်ား ျပဳစု ထားေတာ္မူတယ္။
'အၾကံနက္လွ အိပ္ေနဆ
လံု႕လေန႕တုိင္းယွဥ္
ပ်င္းရိအျဖစ္ အမူညစ္ကို
ပစ္ဘိစြန္႕ခြာၾကဥ္။
ညံ့ေသာ္ ညံ့ထြား ဝါဂြမ္းလား
ညံ့ထြား ညံ့စြာေျမာ္။
မညံ့မပ်င္း မိန္႕တတ္ျခင္းကား
လုိရင္းၿပီးစီးေလ်ာ္'
ယုတ္စြအဆံုး အိပ္ရာထဲမွာ တံုးလံုးပက္လက္ လွဲေနေသာ အခ်ိန္ကေလးမွာပင္ျဖစ္ေစ စိတ္ကို အလကား လႊတ္မထားပါႏွင့္ၾကံဆပါ။ အလုပ္ကို ေန႕စဥ္ႏွင့္အမွ် ႀကိဳးစားအားထုတ္လုပ္ပါ။ အျမဲ တေစႏႈတ္ခ်ဳိပါေစဟုလူသားတုိ႕အတြက္ ရာသက္ ပန္မွတ္သားစရာ ၾသဝါဒမ်ားေပးထားပါတယ္။
စိႏၲေက်ာ္သူ ဦးၾသကဆိုျပန္လွ်င္လည္း
'စိုးမင္းသခင္ အရွင္မိဘ
ေရွ႕သို႔က်ေသာ္၊ ကုန္းကြတုပ္ပ်ပ္
ႏွိပ္ဝပ္ညႊတ္ထိုင္၊ ေနာက္ယိုင္ေရွာင္ရွား
သြားမႈလာမႈ၊ ယဥ္ႏုလွေစ...''ဟူ၍ၾသဝါဒ ထူးပ်ဳိ႕တြင္ အကၡရာတင္သြားပါတယ္။ ဤစာပိုဒ္ ငယ္မ်ားျဖင့္ ယဥ္ေက်းမႈစ႐ိုက္ဆီသို႔ ဦးတုိက္မိ ေအာင္ ဦးၾသကသပ္႐ိုက္၍ သြင္းေပးခဲ့တယ္။
သို႔ေသာ္ စာေရးသူတို႔၏ ေႏွာင္းေခတ္သား ငယ္သမီးငယ္မ်ားသည္ ဤသို႔ေသာ အဖိုးတန္ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့မ်ားႏွင့္ ထိေတြ႕ခြင့္မရရွာၾကျခင္း တြင္ စာေရးသူတို႔မိဘမ်ားအေနျဖင့္ အျပစ္မွကင္း ပါေလစ...ဟု ေတြးေတာစရာျဖစ္ေနတယ္။ 'အလိမၼာစာမွာရွိေလ၏၊ ေဟာသည္မွာၾကည့္ၾက' ဟုစာေရးသူတို႔အေနျဖင့္ လမ္းညႊန္ဖူးၾကပါ၏ ေလာ။